Łapy

Dziś jest:
niedziela, 10.03
6°C
poniedziałek, 11.03
0°C
wtorek, 12.03
-1°C
Imieniny:
Cypriana i Marcelego
Solenizantom życzymy wszystkiego najlepszego!
Strona główna Aktualności

Podpisywanie e-sprawozdań finansowych profilem zaufanym (ePUAP). Jak go założyć, co zrobić dalej?

2019-03-06 09:42
Opublikował: Administrator
Od dnia 2 marca w Inkubatorze Przedsiębiorczości w Łapach w każdą środę, w godz. 9:00 – 15:00 w pok. nr 4 dyżuruje doradca, który udzieli wszelkich wskazówek dotyczących podpisania sprawozdań finansowych za pomocą profilu zaufanego. Informację na ten temat będzie można również uzyskać pod numerem telefonu 534 658 781. Zapraszamy.

Elektroniczna rewolucja związana z powszechnym obowiązkiem składania sprawozdań finansowych trwa. Wersja papierowa dokumentów odchodzi w przeszłość. Do końca marca 2019 roku  sprawozdanie finansowe za rok 2018, w wersji elektronicznej, powinna sporządzić każda jednostka prowadząca księgi rachunkowe, w tym także m.in. stowarzyszenia, fundacje itp. Pozostało więc już bardzo niewiele czasu, aby podjąć stosowne działania, bez których spełnienie ustawowych wymogów nie będzie możliwe.

Pliki z dokumentami, w określonej dla jednostki formie przygotuje księgowa jednostki
w terminie do końca marca 2019 r.  Następnie, sprawozdanie finansowe ma obowiązek podpisać osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych i kierownik jednostki (cały zarząd) – kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym.

Kwalifikowany podpis elektroniczny – to szczególna forma podpisu, która spełnia szczególne wymagania techniczne i organizacyjne określone prawem polskim i unijnym.
W praktyce oznacza to konieczność korzystania z tzw. certyfikatu kwalifikowanego wystawionego przez kwalifikowany urząd certyfikacji oraz klucza prywatnego przechowywanego na karcie kryptograficznej (karcie, pendrive).

Rejestr podmiotów świadczących usługi certyfikacyjne (obecnie jest to pięć podmiotów: CERTUM – Powszechne Centrum Certyfikacji, Krajowa Izba Rozliczeniowa SA, Sigillum – Polskie Centrum Certyfikacji Elektronicznej, CenCert – Centrum Certyfikacji Kluczy, Centrum Certyfikacji EuroCert) opublikowany jest na stronie internetowej Narodowego Centrum Certyfikacji (www.NCCert.pl). Procedurę nabycia zestawu do bezpiecznego
e-podpisu rozpoczyna zakup samego urządzenia do składania podpisu. Urządzenie można zamówić za pośrednictwem strony internetowej jednego z pięciu dostawców usług certyfikacyjnych.

Nabycie kwalifikowanego podpisu elektronicznego to wydatek przynajmniej kilkuset złotych, biorąc pod uwagę fakt, że każdy członek zarządu musi posiadać swój własny podpis. Należy więc dobrze przeanalizować, czy jest to wydatek konieczny. Może się bowiem okazać, że
w wielu przypadkach wystarczy posiadać profil zaufany, który jest bezpłatny a spełnia podobne funkcje.

Profil zaufany to potwierdzony zestaw danych, które jednoznacznie identyfikują jego posiadacza w usługach podmiotów publicznych w internecie. Te dane to imię (imiona), nazwisko, data urodzenia oraz numer PESEL. Profil zaufany jest tak zabezpieczony, aby nikt — poza jego właścicielem — nie mógł go użyć. Dzięki temu każda osoba, która ma profil zaufany i użyje go w usłudze internetowej podmiotu publicznego, jest wiarygodna.

Profil zaufany możesz założyć przez Internet lub w punkcie potwierdzającym.

Profil zaufany możesz założyć bez wychodzenia z domu, jeśli masz konto w systemie banku lub innego przedsiębiorcy, który ma zgodę na potwierdzanie profilu zaufanego (ich listę znajdziesz na stronie profilu zaufanego www.pz.gov.pl ). Czynność ta zajmie kilkanaście minut.

Szczegółowe informacje jak tego dokonać nie wychodząc z domu znajdziesz pod linkiem  https://obywatel.gov.pl/zaloz-profil-zaufany#scenariusz-przez-internet

Jeśli jednak twój bank nie oferuje takiej usługi musisz pofatygować się do punktu potwierdzającego. Punkty potwierdzające to przede wszystkim różne urzędy i niektóre banki. Zanim jednak wyjdziesz z domu wniosek o założenie profilu zaufanego automatycznie wysyłasz przez internet, kiedy rejestrujesz konto. Należy tego dokonać pod adresem www.pz.gov.pl

Następnie swoje dane potwierdzasz osobiście w wybranym punkcie potwierdzającym (również za granicą). Zrobisz to także w Urzędzie Miejskim w Łapach w godzinach pracy urzędu. Pracownik punktu potwierdzającego poprosi cię o okazanie dokumentu tożsamości. Następnie wydrukuje złożony przez ciebie wniosek i poprosi o jego podpisanie.

Podziel się

Najnowsze wiadomości